سلسلة علي خفيف - الأنتقال الآني Teleportation

سلسلة علي خفيف - الأنتقال الآني Teleportation

صباح الفل عليكم
بما اننا كلنا في طريقنا للشغل حاليا و عدد لا بأس به من الناس محبوسة علي كوبري اكتوبر الدائري و الله ما أحفظنا المحور ..... ربنا يوصلكوا بالسلانة كلكوا يا شباب كل ده حيختفي ان شاء بمجرد حصولنا علي تقنية الأنتقال الآني او الTeleportaion ببساطة هو الانتقال لحظيا من مكان لمكان آخر فاكر ببساطة فيلم برستيج بتاع كريستيان بيل و هيو جاكمان.

 كان بيحاول يدور علي طريقة انه يدخل من باب و يخرج في مكان تاني عشان يعمل عرض يبهر بيه الناس و أختيار الفيلم لشخصية حقيقية زي عم الناس و عمي نيكولا تسلا عشان تحقق الفانتزي ديه مكانش صدفة لأن وفقا للوثائق العبقري نيكولا تسلا حاول ينقل أجسام مادية بالفعل عن طريق الموجات الكهرومغناطيسية نجح او لا محدش يعرف 😵.
موضوع الانتقال الآني ممكن الخصهولك انه بيتم مسح الجسم و معرفة تكوينة المرحلة التانية تحويل البيانات ديه لموجات كهرومغناطيسية يسهل نقلها بسرعة المرحلة التانية اعادة ترتيب البيانات ديه عشان نحصل عالجسم اللي نقلناه.



بعيدا عن الاسطورة تسلا نجح العلماء في وقتنا هذا و من عام 1993 في نقل الاجسام دون ذرية عالمستوي الكمي حتي ان في علماء صينيين نقلوا بيانات كمية من جسيم للتاني من الارض لمحطة الفضاء الدولية.
بس هل ممكن فعلا ده يبقي واقع يوما ما و يمشي علي الاجسام المادية فعلا كم البيانات اللي حيتحولها جسمنا و تفصيل كل خلية حيبقي كم بيانات رهيب?
السؤال الآخير خاص بالمرحلة الرابعة لو اللي حتتنقل بيانات الجسم , الجسم الاصلي حيحصله ايه
طب مين فيهم الحقيقي اللي اتنقل ولا الموجود في مكانه طب ثواني لو انا موته معني كده ان انا اللي مت ولا هو ولا مين اللي مات بالظبط?????! انزل حب علي ايد اتوبيس الشغل او عربيتك و اتأسفلها 😂😂😂😂.
#علي_خفيف
#TRex_Magazine
#العلوم_الهامشية

التعليقات
0 التعليقات