خلق البعض لتشكيل عالمنا - نيكولا تسلا

خلق البعض لتشكيل عالمنا - نيكولا تسلا

السلسلة ديه من اوائل الحاجات اللي بدأنا معاكوا بيها و الهدف منها اننا كنا نعمل سكوب علي شخصيات لعبوا دور كبير في تغيير نمط حياة البشرية و كان لأسهامتهم الآثر الأكبر علي حياتنا.
ازاي ابتدوا و ازاي نجحوا او فشلوا حيعلمنا دروس كتير حتفيدنا و حتكون مصدر الهام لينا.

نيكولا تسلا - Nikola Tesla


بالرغم من ان اسم توماس اديسون سمعناه كتير و احنا صغيرين و علق في دماغنا الا ان محدش ذكرلنا اسم تسلا الا في ثانوي تقريبا. نيكولا تسلا مبدأيا كده هو اللي اخترع التيار المتردد و تبسيطا للموضوع ديه الكهربا اللي بتجيلنا من الفيشة و معظم الكهربا اللي بتستخدمها في حياتك من يوم ما تتولد بيكون مصدرها التيار ده بصورة او بأخري.
ايه تاني غير الكهربا ابحاث رائدة في مجال موجات الراديو و اللي كانت السبب في خروج جهاز الراديو للنور عن طريق الايطالي ماركوني و اللي كان فيه مشكلة بينه و بين تسلا علي احقية نسب اختراع الراديو.كهربا و راديو دول تقريبا اللي قامت علي اكتافهم الحضارة الانسانية بالصورة اللي احنا شايفينها دلوقت جالنا منين تسلا ده عشان يغير شكل العالم و ينور الحضارة البشرية.
مولد نيكولا تسلا كان 10 يوليو 1856 و اللي الاسطورة بتقوله انه كان يوم فيه عاصفة رعدية اللي لما الداية قالت لوالدته ان ده نذير شؤم قالتلها بالعكس انه حيكون السبب في النور للبشرية 😂.

نيكولا تسلا اتولد في صربيا و نشأ هناك و درس الهندسة الميكانيكية و الكهربية و اكتسب خبرة في مجال خطوط الهاتف. حياته اتغيرت للكامل بعد ما حصل علي خطاب ترشيح للعمل عند توماس اديسون و اللي كانت معامله و شركاته بدأت توعد الطبقة الارستقراطية بالاضائة الدائمة و كانت عندها تمويل ضخم و كانت ذات صيت في كل ارجاء الولايات المتحدة.
وصل نيكولا تسلا نيويورك 1884 و اتقبل للعمل في مختبرات اديسون. و بفضل كفائته الكبيرة نجح انه يكون سمعه طيبه و شهد اديسون بنبوغه حتي انه شجعه علي تطوير مولدات اديسون بانه لو وصل بيها بالكفائه اللي شرحها لاديسون حيديله مكافئه كبيرة. نفذ تسلا ابتكاراته و طور مولدات تسلا بشكل كبير الا ان اديسون اداله بومبه و قاله ان وعده ليه كان مجرد مزاح امريكي عشان يحفزه مش اكتر و ان بسبب توسع مختبرات اديسون مش حيقدر يديله اي مكافئه. هنا الدنيا قفلت في وش تسلا اللي استقال من شركة اديسون لانه حس انه استغفله و انه عمال يرص طوب في ابراطورية حد تاني بس تسلا ما لمش شنطته و رجع بلدهم. تسلا فتح مختبراته الخاصة في نفس الشارع اللي فيه مختبرات اديسون بس خد طريق تاني في الوقت اللي اديسون كان شغال فيه علي التيار المستمر و ده تبسيطا الكهربا اللي بناخدها من البطاريات كمثال. تسلا اثناء عمله علي المولدات ادرك مزايا التيار المتردد و حاول يقنع بيه اديسون اللي كان رافضه رفض قاطع و بيصر بعدم جدواه.
التيار المتردد بمميزاته انه يقدر يمشي في الاسلاك لمسافات طويلة و نقدر نتلاعب فيه عن طريق المحولات كانت اول تحدي لتسلا كصاحب شركة مش مجرد موظف بيتقضي اجر و مستني مكافئة.
سنة 1888 كانت تسجيل برائة اختراع مولد التيار المتردد بمساعدة و تمويل مجموعة مستثمرين نجح تسلا انه يسجل اختراعه و بدأ يسوق لمميزات التيار المتردد اللي لفت انتباه مستثمر كبير زي ويستينج هاوس أليكتريك و ديه كانت شركة رائدة و اسم كبير في المجال ده . بس اديسون ادرك ان الوحش اللي سيبه من القفص ممكن يزلزل عرشه و بدأ الحرب عليه و بدأ ما يسمي بحرب التيارات بأنه يعمل حملات تحذر الناس من خطورة التيار المتردد لدرجة انه كان بيعمل معارض و يكهرب الحيوانات في الشارع و بيروج للتيار المتردد علي ان الاستخدام الامثل ليه هو الاعدام بالكرسي الكهربائي.

الحرب ديه نهاها تسلا بضربة قاضية بالتعاون مع ويستينج هاوس الكتريك لما نجح انه يعمل عرض ضوئي مبهر في معرض كولومبيا بشيكاغو حرفيا قلبها ظهر علي وصف الناس وقتها و اسر قلبهم ان الطاقة ممكن تنورلهم دنيتهم مش للتدمير.
و بكده تسلا كسب حرب الترددات و انتهي عصر تيار اديسون المستمر.
ترويض شلالات نياجرا كان التحدي التاني لتسلا و ويستنجهاوس ازاي يقدر يولد الطاقة من الشلالات ديه.عكف تسلا علي تصميم مولدات هيدروالكتريك بقدرة 5000 حصان و ده كان رقم قياسي وقتها و نجح انه يصنع 3 مولدات بالحجم ده و برغم من الرعب انهم ميشتغلوش بالكفائة المصممين عليها الا ان مع بداية التشغيل نجحت نجاح مبهر و بدأت الكهربا تدخل البيوت بيت ورا التاني و تم اضائه الشوارع و تم تصنيع مولدات اكتر بحيث ان تم اضائة نيويورك بالكامل.

موجات الراديو بالنسبة لتسلا كانت من اهتماماته الشديدة اللي عكف علي دارستها حتي انه عمل عرض في بركة بحديقة للتحكم بقارب صغير حتي ان الناس افتكروها خدعة لان فكرة التحكم عن بعد كانت زي السحر كده. التحكم عن بعد و ارسال و استقبال الموجات الي تسلا بنالها برجه الشهير بلونج ايلاند بتمويل من جي بي مورجان و اللي ادركت انه مش بس عايز يبث موجات راديو ده عايز يوصل كهربا للكوكب كله وايرلس.

الموضوع ده طبعا كان حيدمر استثمارتهم كهربة ايه اللي عايز تخليها مشاع و اي حد يستخدمها و بسبب الخلاف ده و تركيز ماركوني علي الراديو كوسيلة لنقل البيانات تم الانسحاب من تمويل تسلا و تمويل ابحاث ماركوني بعد نجاحه عمليا انه يبعت  اشارة مورس عبر المحيط الاطلسي و بكده زي ما تسلا عمل في اديسون كان الدور عليه ان ماركوني ياخد الريادة مكانه في المجال ده خاصتا بعد الاعتراف رسميا 1904 بيه كمخترع للراديو اينعم ان حقوق الاختراع رجعت لتسلا مؤخرا الا انه كان كفيل يطفي نجم نيكولا تسلا خاصتا انه كان سئ في البيزنس و محفظش حقه باي حصص في الشركات اللي قمت علي اختراعاته و مات تسلا فقير بمعاش كانت بتديهوله شركة ويستينجهاوس في الفندق اللي مكانش بيعرف يدبر ثمن اقامته فيه عام 1943.

أبرز أختراعات تسلا و رؤاه المستقبلية:
- التيار المتردد.
-لمبات الفلوروسنت.
- المحرك الكهربي.
- الريموت كنترول.
-الراديو.
- توليد الاشعة السينية
-نقل البيانات وايرلس .
-الروبوتات.
-الليزر.
-الطاقة اللاسلكية للكوكب بالكامل.

تسلا كان جموحه و عبقريته بتعدي الحدود التجارب السرية و الاساطير اللي اتحكت عنها زي تجربة فيلادلفيا كمثال كانت شاهدة علي ده غير تجارب سرية كتير مخفية الي وقتنا هذا. الا ان العبقرية في مجالك ممكن تخليك موظف شاطر بس من غير دراسة بيزنيس حيحصلك زي تسلا و حتي كتب التاريخ مش حتديلك حقك.
و أعرف ان العيشة في جنينة الحيوانات مريحة بس الحيوانات القوية في البرية هي اللي بتاخد كل حاجة.
كان معكم #TRex_Magazine من داخل احد اقفاص جنينة الحيوانات مؤقتا 😉.
Written by: Amr Khaled- T.Rex
#AK_TRex

التعليقات
0 التعليقات