أستراليا AI في مواجهة القروش

أستراليا AI في مواجهة القروش


قارة أستراليا هي عبارة عن جزيرة ضخمة بتنتشر فيها الشواطئ بعدد11000 شاطئ تقريبا  و هو أكبر عدد شواطئ في العالم لدولة واحدة.
أحد مصادر الدخل في أستراليا و أهمها هو السياحة بسبب أن الشواطئ بتاعتها بتنضم لقائمة أجمل شواطئ العالم لنقاء الميه و كمان بيتمارس فيها رياضات بحرية كتير زي ركوب الأمواج و سباقات الزوارق السريعة..... و غيرها بس أستراليا عندها مشكلة أن شواطئها علي بحر مفتوح أو محيط بمعني أصح و ده بيخلي رواد شواطئها عرضة للتعرض لهجمات القروش و بتتصدر القائمة بعد الولايات المتحدة بنسبة 32% من هجمات القروش في العالم بمعدل 26 حالة سنويا.


بغض النظر أن ده مبيخليش السياحة عندهم تنهار لأن معندهمش ناس بتسوق للسلبيات و تتاجر بيها في كل حته زي عندنا و بتكبر المواضيع و تخليها أزمة أقليمية بدل ما تحلها بتبقي عايزاها تولع و خلاص عشان تزود ترافيك علي قنواتها. بجانب أن تعامل الدولة مع الموضوع ده بيتم بحرص شديد علي أرواح المواطنين و السياح علي حد سواء في دراسات بتتم عندهم و بيتم تتبع و تحديد أماكن تواجد القروش بجانب أن فيه دوريات بتلف السواحل و بيتم رصد أي قرش ممكن يشكل خطورة علي رواد الشواطئ.
بس بعد كل الجهود ديه رقم 26 حالة هجوم و نسبة 32% بيدوا أنطباع لنسبة قليلة من السياح من الخوف خاصتا بعد أنتشار أفلام زي سلسة الفك المفترس و توابعها.

هنا كان دور جامعة سيدني للتكنولوجيا و اللي زي ما المفترض أن البحث العلمي دوره الوقوف علي مشاكل المجمتع و حلها و ده اللي حصل بالظبط. عملت ايه جامعة سيدني بقي؟!
صمم المهندسون بجامعة سيدني ذكاء أصطناعي قادر محمول علي متن طائرة بدون طيار و عن طريق كاميرا عالية الدقة و بفضل الخوارزميات اللي أتصمم بيها ال ذكاء الاصطناعي بتقنية شبة تقنية التعرف علي الوجوه كده. بيقدر أنه يعمل مسح بصورة أكبر للسواحل و يحدد نوع الحيوانات المائية اللي موجودة في نطاق المسح ده و ده لأن البحر عندهم نقي جدا المية معدنية من الأخر.


بتقدر الطيارات ديه و اللي أسمها Little Ripper  أنها تتعرف علي القرش و تحدد هو من النوع الخطر ولا لا و عليه لو رصدت نشاط بشري جنبه بتطلق سرينة صوتها عال جدا عشان تنبه اللي بيعوم و في تصميمات مستقبليه حتكون مجهزة بقارب مطاطي ذاتي النفخ تقدر ترميه عشان تنقذ الشخص المعرض للخطر.و حسب تقرير من وكالة رويترز أن دقة راصدين القروش البشر بتبقي حوالي من 20 ل30% بس بعد أستخدام الذكاء الأصطناعي قدروا أنهم يوصلوا الدقة ل90% و ده تحسن كبير جدا.
الذكاء الأصطناعي مش هو اللي حيدمر الكوكب اللي البشر بيعملوه بالذكاء الأصطناعي هو اللي بيحدد هل هو فعلا خطر و لا يقدر ينقذ حياة ناس كتير جدا لو تم توظيفة بالصورة الصحيحة في النهاية ده حيرجع لضمير البشرية اللي أنا شخصيا مبراهنش عليه.
كان معكم #TRex_Magazine من مقر خفر السواحل بجوار أحد الكناغر.
أسيبكم مع الفيديو

التعليقات
0 التعليقات