خلق البعض لتشكيل عالمنا - الخوارزمي

خلق البعض لتشكيل عالمنا - الخوارزمي

يعني ايه خواريزمية؟!
ده كان سؤال أحد قراءنا في أحد مواضيعنا عن الذكاء الأصطناعي و الاجابة ان الخواريزمية أو الAlgorithm ديه عبارة عن خطوات رياضية و منطقية متسلسلة بطريقة مرتبة لحل مشكلة ما. وضربنا مثال ساعتها بالكود أو السوفت وير بتاع أي برنامج أو روبوت. كلمة خواريزمية نفسها بقي مشتقة من أسم العالم اللي حنتكلم عنه النهاردة و هو محمد بن موسي الخوارزمي الملقب بالخوارزمي أو المجوسي القرطبي عند بعض المؤرخين.


ايه الأضافة اللي عملتها الشخصية ديه عشان ينسب ليها مسمي حاجة جت بعده بقرون عديدة؟
نبدا من الأول خالص أختلفت الورايات عن تاريخ ميلاد الخواريزمي بس اللي متاكدين منه أنه عاصر الخليفة هارون الرشيد و من بعده أبنه المأمون.أسم الخوارزمي جي من أقليم خواريزم بوسط اسيا بس يقال ان ده أصله او أصل أجداده نفس الموضوع بالنسبه للقب الماجوسي القرطبلي و برضه اللي يقال انه لانه كان معتنق الماجوسية و أسلم أو اهله برضه المصادر التاريخية مش دقيقة في الموضوع ده بس هو قعد فترة في مدينة قرطبل بالعراق و من هنا جه أسم القرطبلي.
العراق تحديدا مدينة بغداد كانت مصدر أشعاع ثقافي في الفترة ديه بفضل أهتمام هارون الرشيد من بعده أبنه المأمون بأنشاء المكتبات و جمع المخطوطات من كل اللغات و أسنادها لعدلماء زي الخوارزمي لترجمتها و حفظها كمان بالأستناد للمعرفة القديمة بنوا المراصد الفلكية و كلفوا علماء كان من أبرزهم الخوارزمي برسم الخرائط و اللي بالفعل بأستخدام كتابات لبطليموس بقيادة 70 عالم أخر قاموا بأعادة رسم خريطة الأرض باللغة العربية بعد تصحيح و أضافات تمت عليها و الف كتاب في الموضوع ده بأسم صورة الأرض. ده غير كتابات تانية عن كيفية أستخدام الاسطرلاب. الاسطرلاب هو عبارة عن أله فلكية قديمة و هي بتحاكي عمل القبة السماوية في وقتنا هذا ووظيفتها تحديد اماكن الاجرام السماوية في اوقات معينة و اللي عن طريقها قدروا يعملوا حسابات فلكية معقدة في الوقت ده.


كمان من أشهر ترجماته في مجال الفلك كتاب بأسم زيج السند هند و هو ترجمة و تلخيص لكتاب هندي من الكتب الرائدة في مجال الفلك و اللي كان بيحتوي علي جداول بتوضح مواقع النجوم و الشمس و القمر في أوقات السنة المختلفة و بيعتبر أول الترجمات العربية في المجال ده و اللي اعتمد عليها علماء الفلك العرب فيما بعد.
بس مش هو ده اللي خلد أسم الخواريزمي. اللي خلد أسمه كتاب أسمه "الجبر و المقابلة" الكتاب ده ألفه الخوارزمي بأشارة من الخليفة المأمون و اللي أهداله الخوارزمي الكتاب عشان يحل مشكلات حسابية معقدة في الامور المالية و الورث و تحديد مساحات الأراضي و عمليات معقدة بتستخدم في التجارة و حسابات الميراث و مسح و تخصيص الاراضي و ديه حسابات كان بيصعب عملها في الوقت ده. عكف الخاورزمي في دار الحكمة و هي تعتبر بهيئة البحث العلمي في الوقت ده في تأليف الكتاب و بدون ما يشعر الخوارزمي كان بيأسس لعلم الجبر فوضع نماذج لحل المعادلات الخطية و المعادلات متعددة الحدود من الدرجة التانية. الخوارزمي بيذكر في كل المراجع علي أنه واحد من اتنين قام علي اكتافهم علم الجبر اللي نعرفه دلوقت مع العالم اللاتيني ديوفانتس السكندري.
مش الجبر بس الخوارزمي قام بنقل الأعداد الهندية للعالم كله بعد ما حط التاتش بتاعه الصفر. قبل الخوارزمي كنا بنتعامل مع الارقام بالحروف عادي 15 كنا بنكتبها خمسة عشر بس بعد ما دخل الأرقام و أضاف الصفر بحيث انه حسب زيادة عدد الاصفار قدر يوصل لارقام أكبر عن المتعارف عليها في الارقام الهندية قدر انه يوجد النظام العشري للأرقام.
أنجازاته في الجبر و الحساب و الجغرافيا غير كتالوجات استخدام الاسطرلاب و الساعة الشمسة و الاجهزة الفلكية القديمة كانت كفيلة انها تقوم حضارة بأكملها بل و يتم أستخدام الكلام ده كأساس متين يمهد لظهور أختراعات و تطبيقات عملية حتي الخوارزمي نفسه مكانش يتخيلها.


أحنا كنا رواد العالم وقتها في عصر كانت أوروبا بتتخبط في الظلمات عشان خدنا بأسباب التقدم و عرفنا في الوقت ده أهمية العلم و العلماء للنهوض بالدول و تطبيق الأكتشافات الحديثة و العلوم لأدراة الدولة و أستخدام مواردها بالصورة المثلي ناهيك عن حل مشاكل المجتمع و المعضلات اللي بتوجهه عشان يتقدم و يزدهر.
كان معكم #TRex_Magazine  من العصر العباسي.🚨🚨🚨🚨🚨

التعليقات
0 التعليقات