Stephen Hawking - ستيفن هوكينغ

Stephen Hawking - ستيفن هوكينغ

عالم الفيزياء النظرية الأشهر خلال النصف قرن الماضي و اللي نال شهرة تعادل شهرة ألبرت أينشتين و اللي يصادف وفاته اليوم  ذكري ميلاد أينشتين بالصدفة. بس قصة ستيفين هوكينغ مهمة مش بس بسبب أسهاماته في مجال الفيزياء لا كمان لأنها قصة بتعبر عن اللي ممكن تحققه قوة الأرادة و أزاي انك ممكن تغلب أي ظروف و تحديات تقابلك في حياتك لو عندك قوة أرادة و أصرار علي الحاجة اللي انت عايزها.
ستيفن هوكينغ كان عالم فيزياء نظرية و هو علم لولا انه بيعتمد علي الرياضيات كان ممكن نسميه سحر لانه بيبحث في عالم انت متقدرش تتفاعل معاه بكل مباشر بس في نفس الوقت هو الزتونة بتاعة كل العالم المادي اللي انت شايفه قدامك ده. نقدر نعتبر ستيفن هوكينغ ساحر بل واحد من السحرة المهرة في العلم ده لأنه قدر يطور نظريات مكنتنا من فهم الكون بتاعنا بشكل أوضح بداية من نشأة الكون و الثقوب السوداء و حاجات بيعتبرها البعض خيال علمي و ممكن ميكونش مصدق أنها موجودة فعلا كان الفضل للعقل الجميل ده في توضيحها و العمل علي تطوير نظريات تساعدنا علي فهم هندسة الكون المعجز اللي أحنا جزء متناهي الصغر منه.


لمحات من حياته

ولد ستيفن هوكينغ في يناير عام1942 و كان أبويه من خريجي هارفارد الجامعة العريقة المعروفة و اللي بتخرج النوابغ في مختلف المجالات و كان ليه أخ و أخت تانيين كانت العائلة كلها محبة للقراءة و التعلم مدفوعين بذكائهم الوراثي و سلوك والديهم.
درس هوكينغ في جامعة أكسفورد و هناك قابل حبيبته و زوجته اللي كانت رفيقة كفاحه و سبب من اسباب تشبثه بالحياة و اللي ساعدته كتير في أصعب فترات حياته و اللي لولاها مكنش حيقدر يكمل مسيرته خاصتا في بداية مرضه اللي بدأ يظهر عليه و هو عنده 21 سنة في صورة نوبات من التشنجات اثناء رياضة التجديف اللي كان بيمارسها بأنتظام او حتي اثناء طلوع السلم اللي وقع من عليه اكتر من مره و هنا كان دور أسرته اللي وقفوا جنبه و عرضوه علي المختصين اللي شخصوا حالته بمرض أسمه "مرض العصبون الحركي" و اللي بيسبب شلل للشخص المصاب تدريجيا لحد وفاته و اللي قدرها الأطباء بسنتين بالكتير لو كان محظوظ.
و هنا بدأت مرحلة من حياة هوكينغ كانت كفيلة انها تكون أخر فصل في حياته.


بس زي ما قولنا بفضل الارادة و التصميم و الحب و مساندة الناس اللي حواليه ليه قدر ستيفن هوكينغ أنه يطور من طرق تساعده في القيام بأبحاثه مع تطور مرضه و مع تطور المرض عرضت عليه زوجته أنه يستعين يكون المساعد الشخصي ليه و يساعده في حساباته و كتاباته و كان شرف عظيم و فرصة لكل اللي أشتغلوا مع عقلية لامعة حتي مع مرضه و اللي بفضل مقاومته كان بيتطور أبطامن اللي تنبأ بيه الاطباء بس للأسف وصل لمرحلة انه بقي مشلول بالكامل حتي القدرة علي النطق فقدها تدريجيا لك ان تتخيل ايه اللي بحصل جوه عقل بالشكل ده و هو مش عارف يعبر عن أفكاره و ينظمها و يعمل الحاجة الوحيدة اللي مصمم لعملها بس ستيفن كان أقوي من كده كان كل حاجة بتتم في دماغه كمثال تخيل انك بتحل مسأله تفاضل أو تكامل من غير ما تكتبها جنان رسمي بس هوكينج زي ما يكون ربنا عوضه بنشاط هائل في دماغه يعوض شلل حركته كانت مشكلته التانيه طب هو حيوصل للعالم اللي هو بيفكر بيه أزاي هنا كان دور العلم و التكنولوجيا أنهم يردوا الجميل لواحد كرس حياته للعلم. صممت شركة انتل كرسي ثوري ليه يمكن هوكينج من استخدام حركة عينه باختيار كلمات و تكوين جمل يقدر هوكينج يتواصل بيها مع الناس نقدر نقول العلم و الهندسة أدوله فرصه انه يكون سايبورغ حرفيا.



أسهاماته العلمية

الSingularity أو حالة التفرد كانت واحدة من أكتشافات هوكينج او نقدر نقول ان ليه النصيب الاكبر في أكتشاف انها حالة نشاة الكون و علاقتها بالثقوب السوداء و ان ازاي كل قوانين الفيزياء مبتطبقش داخل الثقب الأسود بسبب الجاذبيه اللامتناهية اللي في مركزه. تقدر تقول أن فيلم Interstellar قائم علي نظريات بدأها ستيفن هوكينج
الBig Bang Theory و اللي علي الرغم من ان ستيفن هوكينغ كان شخص بينكر وجود ربنا استغفر الله يعني ألا ان النظرية ديه بتثبت أن الكون فعلا أتخلق من العدم  و انه بدأ من ولا حاجة و انه في توسع مستمر و حيجي يوم يفقد الزخم بتاع الأنفجار و كل حاجة حتتلم و ترجه لنقطة الأصل تاني و وواضح ان ذكائه مقدرش يجيب ان الكلام مش ممكن يحصل لوحده بدون خالق سبحانه و تعالي قدرته و  عظمته بتتعدي كل شئ.
أكتشاف اشعة Hawking و اللي بتصدر من قلب الثقوب السوداء علي عكس كل النظريات ان الثقوب السوداء بتمتص كل حاجة بس. ده غير مؤلفاته اللي كان بيحاول يبسط فيها العلم لعامة الناس و اللي بيشرح فيه نظرياته عن نشأة الكون و تطوره ما بعد الأنفجار الكبير و من أبرز مؤلفاته و اللي متنفعش متكونش عدت عليك لو كنت مهتم بمجال الفيزياء متكونش عدت عليك
تاريخ موجز للزمن, الكون الوليد و الثقوب السوداء, الكون في قشرة جوز, التصميم الكبير.
سنة 2014 أتعمل فيلم أكثر من رائع عن قصة حياة ستيفن أسمه Theory of Every Thing بطولة الرائع Eddie Redmayne و اللي نال عنه جايزة الأوسكار أحسن ممثل.

Stephen Hawking رحل النهاردة 14 مارس 2018 بعد ما ضرب لنا مثل في الكفاح و الأرادة و كرس عقلة طول حياته لفك غموض و أحجية الكون و يورينا قد ايه اننا ممكن نعمل اي حاجة و نتغلب علي ظروفنا مهما كانت عشان نوصل للأحنا عايزينه.


Written by: Amr Khaled - T.Rex
#AK_TRex
#TRex_Magazine

التعليقات
0 التعليقات