اهرامات مصر المخفية

اهرامات مصر المخفية 


تاريخ الاهرامات..... في كتير اوي مننا ميعرفشي غير اهرامات الجيزة بس......فلازم نعرف  عن باقي الاهرامات ونعرف تاريخها......الاهرامات جزئ بسيط من غموض واسرار الحضارة الفرعونية ....في اسالة كتير بتحير العلماء والمفكرين لحد دلوقتي, اذاي الاهرامات اتبنت !!..  وايه سبب بنائها اصلا..!!!!  , هل هي مقبرة للملك بس ولا ليها استخدام تاني !!...واساله كتير....وكل فترة نكتشف حاجة جديدة فيها , مش بس الهرم الاكبر , ده كل هرم ليه اسراره ومعجزاته....

الاعجاز في الاهرامات ليس له تفسير ويثير تسالات العلماء,مثال  كيفية تحديد الأتجاهات الأربعة بمنتهي الدقة حيث ان الهرم الكبير كل وجه يشير الاتجاهات الحقيقية وليس المغناطيسي .!!....كيفيه حساب ميل الهرم ....!!!......كيفيه رفع الحجارة بالاطنان الي اعلي الهرم مثال حجرة الدفن في الهرم الاكبر بيها حجر من الجرانيت يتعدي وزنه 10 طن ...!!!...وكثير من الأعجازات التي نقف أمامها عاجزين 

هنعرف  انهاردة بداية الاهرامات وقصه اشهر الاهرامات اللي موجوده حالياا واللي ممكن تتزار ...هنقول بس المعلومات البسيطة تاريخيا وهندسياا .

بداء الموضوع في حوالي 2660 ق.م (طبعا التواريخ مش دقيقة لان صعب نحدد بالظبط امتي بس هي في حدود رقم معين) , مع بداية الأسرة الثالثة, بداية بالملك سوزر , واول من بداء فكرة الاهرامات كان المهندس والوزير (إمحوتب )...ومن عظمته بقي اله بعد ما مات . ...الراجل ده كان عبقري بمعني الكلمه .
كان مهندس وطبيب , وله القاب كتير  إله الشفاء و كبير المهندسين وغيره , واصبح بعد ذلك اب ل اله "بتاح" رب الفن والصناعة...وتم تعظيمه برضو في الحضارة الرومانية. 

القصه بدأت , لما بداء يفكر خارج الصندوق, وقرر ان يكون قبر الملك لازم يكون مميز ومفيش زيه قبل كده , لازم القبر يكون ضخم ويكون موجه للسماء او للشمس .....وزي اي مهندس او عالم بيفكر صح, بداء يتعلم من اللي قبليه,  ملوك الاسرة الثانية بالتحديد ...الاسرة الاولي بدأت تدفن الملوك تحت الارض في سراديب ويكون فوق الارض حاجة زي المصطبة مستطيله الشكل ...اما في الاسرة الثانية اصبحت المصطبة  اكبر واخذت شكل تل صغير , ومن هنا كمل امحوتب.....( ممكن تشوف المصاطب دي في منطقة دهشور وسقارة )

هرم سقارة المدرج
امحوتب بداء ب اول هرم او اول محاولة , حيث انه انتقل بالتصميم من المصطبة المستطيلة الي هيئة هرم مدرج  مكون من 6 مصطبات , ومن هنا ظهر اول هرم في تاريخ مصر (هرم سقارة او هرم سوزر المدرج) . 
من انجازات امحوتب ايضا المعبد الجنائزي عند هرم سقارة .... للاسف لم يتبقي منه شئ الان , ولكن الانقاد الحالية تبين مدي عظمة هذا المعبد ,وكمان القصه وراء هذا المعبد .

التحليل الهندسي للهرم ...
تم بناء الهرم علي مراحل, حيث بداء الهرم ك مصطبه مستطيلة ثم تليه مصطبه اخري اصغر في الحجم ...ليتم الوصول الي الشكل الهرمي  عن طريق بناء 6 مصطبات مختلفه الابعاد فوق بعض.
ويوجد بعض النظريات الهندسية , ان تم بناء الهرم علي ثلاث مراحل اساسية وتعتبر كل مرحلة هرم بحد ذاتها ..وكلما اكتملت مرحلة يتم بناء التالية ..وكانت اخر مرحلة هي بناء المصطبة السادسة  لتعطي الشكل الهرمي المدبب .وك اثبات علي ذلك وجود للهرم مدخلين, حيث يعتقد بعد بناء اول مرحلة تم بناء مدخل ثم تم تغطية المدخل الأصلي وبني مدخل آخر في الأرض للهرم ك كل.  وينتهي بذلك الهرم  ب قاعدة  109 في 120 متر وارتفاع 62 متر .

غرفة الدفن :
تم بناء غرفة الدفن علي شكل بئر تحت الارض ...وفي نهائة البئر يوجد مجموعة من الغرف و الدهاليز  المترابطة ببعض ,وفي وسط هذه الفوضي من الدهاليز والممرات يوجد غرفة الدفن . ..وخلال مجموعة من الصور  يمكن ان تري كيف تم البناء وشكل غرفه الدفن والمدخل القديم والجديد للهرم

لم يستطيع  بناء غرفة الدفن داخل الهرم , لان من الصعب عمل غرف مجوفة داخل هذا الكم الهائل من الحجارة....فتم حفرها تحت الارض. 



استمر بناء الاهرامات علي شكل مصطابات وحاول  الملك سخم خت (ابن سوزر) من تطوير تصميم الاهرامات اضاف بعض التعديلات ولكن في النهاية التصميم يشبه تصميم هرم سوزر, ولكنه كان بداية التطوير واول المحاولات.

اهرامات الملك سنفرو 
اهرامات الملك سنفرو  مؤسس الاسرة الرابعه .
المهندس اللي بني اهرامت سنفرو, ساب دليل واضح كيفيه تم تصميم الاهرامات والانتقال من فكرة الي اخري واذاي بيتعلم من اخطائة ويطورها.... . 

بداء في بناء اول هرم في بني سويف (هرم ميودم) حوالي 2620 ق.م .. هو عبارة عن مجموعة من المصطبات (5 درجات ) , ولكن الهرم لم يكتمل بشكل كامل . ( بعض الاراء تقول ان تهدم الهرم اثناء البناء بسبب عيوب في التصميم , وبعض الاراء تقول انه مصمم كذلك للتمويه , هرم كاذب ..) ...ولكن الرائ السائد ان الهرم تهدم. 
المميز في هذا الهرم  اننا نستطيع استنتاج المراحل اللي تم البناء علي اساسها ، حيث ان حتي الان يوجد بقايا من جميع مراحل البناء, وكذلك يوجد  "مخطوطات" (غرافيتي) على بعض أحجار البناء توضح خطوات والعمل 

التحليل الهندسي للهرم ...
تم البناء علي ثلاث مراحل رئيسية ....اولا كان الهرم يشبه هرم سوزر ..يتكون من 5 مصاطب , ولكن في هذا التصميم يوجد تغير بسيط هو غرفه الدفن داخل الهرم وليس تحت الارض . 
المرحلة الثانية وهي تغطية الهرم بطبقة من الحجارة بزاوية معينة لتعطي شكل هرمي  ... 
المرحلة الثالثة  وهي تغطية الهرم كامل بطبقة من الحجارة الجيرية لتعطي الشكل الاملس للهرم ويكون السطح مستوي ومائل بزاوية. 
كان المقرر ان يكون الارتفاع هو 80متر , ولكن لم يكتمل الهرم بشكل صحيح ... 

ثم انتقل الي بناء الهرم الثاني في دهشور (الهرم المائل )  ....هذا الهرم بداية التغير .... حيث تم البناء علي زاوية معينة (زاوية ميل الهرم)  وعند الوصول الي نصف الارتفاع المطلوب تم تغير الزاوية (بعض الاراء تؤيد فكرة ان تم تغير الزاوية للوصول الي ارتفاع اكبر) .......ولكن عند الانتهاء من الهرم اصبح الشكل غير مرغوب فيه لا يليق بفرعون مصر ...
وكان الهرم من البداية مختلف  حيث لم يكن علي هيئة مصطابات , بل تم وضه الاحجارة مباشرة في شكل هرمي مسطح , وكان البداية لفهم كيفية بناء هرم مسطح بارتفاع كبير.

بداء البناء بزاوية ميل 58 درجة ...وعند البناء تم اكتشاف ان الارتفاع علي هذه الدرجة كبير جداا يصعب الوصول اليه , فتم تغير الزاوية الي 55 ثم الي 43 حتي وصل الارتفاع الي 101 متر ...ولكن اصبح الهرم غير مستوي والشكل غير مرغوب فيه .....ومن هنا تم الوصول الي افضل زاوية  وهي 52 درجة , وتكون القاعدة مربعه وليس مستطيل. 

الظروف سمحت لبناء هرم ثالث ... حيث ان الملك  فضل عايش بعد كل ده 😂😃😃

الهرم الاحمر ...
هو الهرم الاخير للملك سنفرو ....وبسبب الاخطاء اللي كانت في اول هرميين , اتعلم المهندسين منها وقدرو يبنوا الهرم الاحمر وكان في وقتها اكبر مبني في العالم .....وزي ما ذكرنا من قبل , اتبني الهرم بزاوية ميل مناسبة  فقدرو يوصلوا للطول المصمم بيه الهرم من غير اي مشاكل , وكذلك تم البناء مباشراا كهرم حقيقي بدون بناء مصطبات اولا ... ويقال ان الملك دفن في الهرم الاحمر
الهرم اكتمل بطول 104 متر وقاعدة 220متر ...وهو يعتبر  ثالث اكبر هرم  و ثاني اكبر قاعدة هرم بعد الهرم الكبير ..
سمى بالهرم الاحمر ...نسبة إلى أن أحجاره تميل للون الأحمر و هي مقطوعة من محاجر الجبل الأحمر بالعباسية المكونة من الحجر الرملي الغني بـأكاسيد الحديد التي تصبغ أحجاره باللون الأحمر .

وزي باقي اهرامات سنفر ..اتبنت غرفة الدفن بنفس التصميم و الطريقة

اهرامات سنفرو  كانت اول خطوة لبناء هرم حقيقي  ...وكذلك اول خطوة لبناء غرفة الدفن داخل الهرم نفسه  وليس تحت الارض ...هرم ميدوم والهرم المايل  غرفة الدفن مش في نص الهرم بالظبط ...ولكن في الهرم الاحمر  غرفه الدفن بالظبط في المنتصف ...

اذاي تم بناء غرفه داخل الهرم وتستحمل وزن الحجارة اللي فوقيها ؟؟؟
الفكرة بسيطة ....معمارياا شكل الكرف او القوس  بيوزع الحمل ..وزي ما بيظهر في الجوامع الكبيرة او الكنائس , القبه او الكرفات في كل مكان  في المبني , ليس فقط شكل جمالي ولكن ايضا لتوزيع الحمل .
وبدل ما يتم عمل قوس داخل الهرم ..تم تصميم شئ مماثل زي ما في الصورة .... وهو وضع الحجارة بشكل افقي ولكن كل طبقة تتحرك الي الداخل بعض السنتي مترات وهكذا حتي يتلاقى الحائطان في نقطة واحدة .....وكلما اتسعت الغرفه كلما كان السقف اطول.

وبالطريقة دي  يمكن بناء غرفه الدفن او اي ممرات داخل الهرم بدون الخوف من انهيار اطنان من الحجارة بسبب التجويف.
الصورة التالية بتوضح التدريج في مكان غرفه الدفن خلال الثلاث اهرامات .....بالتدريج تم بناء الغرفه والممرات داخل الهرم نفسه.

اما في هرم خوفو (الهرم الكبير)  الوضع كان مختلف ...لم يطبق المهندسين هذا الحل في غرفة الدفن  و هي غرفة جدرانها عمودية تمام و سقفها افقي بعرض الغرفة,  مكون من صخرة واحدة جرانيت ، اذاي بنوا غرفه بهذا الشكل دخل اطنان من الحجارة؟؟؟

اولا في هذه الغرفه السقف من الجرانيت الصلب و ليس من الحجر الجيري الناعم المعتاد استخدامه و الذي يمكن أن يتصدع تحت وطأة وزنه، ولكن الجرانيت يمكن ان يتحمل وزن اعلي بكتير .....و لكن مازال هناك ألاف الأطنان من وزن الهرم فوق هذا السقف... اتجه المهندسين الي تحويل الوزن الواقع فوق الغرفة بعيدا عن السقف ليوزعها علي جسم الهرم المصمت، وهي فكرة شبيه بالهرم الاحمر ....
وزي ما واضح في الصورة .... تم بناء مجموعة من الخرف المفرغة بابعاد السقف ويفصل كل غرفه مجموعة من الحجارة كانها عواميد ارتكاز .....وفي النهاية يوجد غرفه علي شكل حرف V  وهدفها لتوزيع الحمل علي الجدران وليس السقف , والغرف تعمل علي تشتيت هذا الحمل ..... و بالتالي فأن سقف الغرفة لا يحمل أي وزن علي الأطلاق..وكل الوزن علي الجدران الافقية التي بدورها تنقل الحمل الي باقي الهرم المصمت .

اما باقي الممرات و الغرف نفس الفكرة في هرم الاحمر .

نرجع تاني للهرم الاحمر ....
اللي ناوي يزور الهرم .... من الداخل يوجد ممر الي الاسفل من المدخل الرئيسي الي غرفه ,ثم يوجد ممر صغير يودي الي غرفه ثانية , ثم في احد جدران الغرفه يوجد ممر علي ارتفاع 8 متر يودي الي غرفه الدفن ...( اذاي تم دفن الملك .!!!!)

حالياا في سلم خشب يوصلك الي هذا الممر ....

بعد هذا الممر الضيق يوجد غرفه كبيرة , والغريب ان ليس لها ارضيه ....غرفه كبيرة مرتفعه جداا و عميقة ...ويوجد تابوت الملك في غرفه صغيرة في احد جدران الغرفه الكبيرة .......

يوجد نظريات كتير ...ان ارضية الغرفه انهار مع الوقت ....
ثانياا ...ان التصميم هو كده فعلاا .....و تم ادخال التابوت برافعات , وتم التصميم هكذا ل ابعاد اللصوص



واخيراا ...
كل اهرامات مصر علي نفس الخط ..كلها في الجانب الغربي من النيل, وجميعها يتماثل مع نجم في السماء  .......ولما تزور اي هرم منهم تقدر نشوف التاني من علي بعض .......
بالترتيب من الشمال الي الجنوب (اللي انا شفتهم بنفسي )  ...
اهرامات الجيزة 3 اهرامات كبار و 3 اهرامات صغيرين ...اهرامات سقارة  حوالي 5 اهرامات ويوجد كثير من مقابر المهندسين ورجال الدولة , ولكنها مقابر تحت الارض وليس اهرامات ....ميت رهينه 3 اهرامات .......دهشور 3 اهرامات ...و بني سويف هرم واحد ..........ده غير بين المناطق دي ممكن تلاقي هرم يتيم واقف لوحده ......  
Written by: Mohamed ElMously
#M_Elmously
#TRex_Magazine

التعليقات
0 التعليقات