اهرامات حول العالم - Pyramids around World

اهرامات حول العالم - Pyramids around World

زي ما تكلمنا عن اهرامات مصر و تاريخ كل هرم و تصميمه الهندسي , لازم نعرف برضو تاريخ وقصه باقي اهرامات العالم , وايه الشبه بينهم ... 

اهرامات المكسيك ...

الفترة بين  200-700 ميلادياا  كان في حضارة اسمها إمبراطورية الآزتيك Aztecs في المكسيك , وكانت العاصمة اسمها  تيوتيهواكان  قريبه من مكسيكو سيتي , وفيها معظم الاثار والاهرامات . 
شعب الازتيك كان بيعبد  الطبيعه زي الشمس والقمر و المطر, لانه كان مجتمع زراعي وبيؤمن بكل حاجة حوليه بتأثر علي الزراعه و كان لازم يقدسها ويحاول يرضيها  علشان يحصل علي محصول يوفر الغذاء لكل اهل المدينة. 


وبالتالي علشان يرضي الالها , فلازم يقدم قربان ليها ....والقرابين كانت التضحية بالناس نفسهم , كانت معظم القرابين من اسرى الحروب ولكن في اوقات السلم كانت القرابين من اهل المدينه نفسهم و بالاخص الاطفال. 

المعابد بتعتهم كانت علي شكل اهرامات, وفي قمه الهرم يوجد المذبح.  وكانت الضحية تصعد لقمة الهرم حيث كان الكاهن يمدده فوق حجر المذبح وينتزع قلبه ، ثم يضع القلب ليشوي في النيران المقدسة, ثم يتم دفن الضحية بجوار الهرم او بداخله (اما القرابين الاسري فلا تدفن بجوار المعبد لانه مكان مقدس وده تكريم للضحية ) 

اشهر الاهرامات ....هرم الشمس : هو ثالث اكبر هرم في العالم  بعد هرم خوفو وخفرع, يوجد بداخله و حوله بعض القبور ,ولكن غير معروف بالتحديد اسم الاله المعبود في هذا الهرم , وغير معروف بالتحديد هل القبور للقرابين ولا  لا !!!! ...

هرم القمر : وهو ثاني اكبر هرم في المكسيك وهو في الجه المقابله لهرم الشمس 

هرم الحية المجنحة: سمى كذلك لان يوجد تماثيل للحيه مجنحة علي طول الاهرم ...وتم العثور علي قبور لقرابين نشرية . 

معبد هرم تشيتشن إيتزا Temple of Kukulkan....

يوجد  اهرامات اخري ويتراوح عددها الي 7 اهرامات 

هرم Koh Ker في كمبوديا 



حوالي سنه 900 ميلاديا, كان مملكة الخمير   Khmer حاكمه الهند وجزئ كبير من شرق اسيا, وتضم دوله كمبوديا, ملوك وامراء دوله الخمير كانوا كلهم يتبعون الديانه الهندوسيه. وكانت فكرة بناء معابدهم تتلخص في بناء ضخم ليجلب الرهبه في نفوس عامة الناس و اعطاء الهيبه والتعظيم للآلهة  , وبالتالي كان اسهل بناء يصل الي ارتفاع كبير و يتحمل اوزان الحجارة ولن يسقط , هو الشكل الهرمى, حيث ان التدريج في الارتفاع يشتت الحمل , كما ان الهرم بناء ميت (اي انه لن يسقط , هو مبني في وضع السقوط).
ومن اشهر الاهرامات او المعابد في كمبوديا هو معبد Koh Ker

ثم تحولت دوله كمبوديا الي البوذية, واختلف معها تصاميم المعابد, ولكن الشكل الهرمي ظل موجود ومستخدم في معظم الابنية, وبالاخص في بناء الابراج , حيث ان كل معابدهم تتكون من مجموعة كبيرة من الابراج علي شكل هرم وتتمثل علي شكل قمم جبال.


معبد أنغكور وات Angkor Wat في كمبوديا , يوضح فكرة المعابد الهندوسية بشكل واضح وعبقري , حيث انه مبني عادي ويعلوه ابراج هرميه الشكل ....ويوجد في الهند العديد من المعابد الهندوسية بنفس الشكل ولكن الالوان والزخارف مختلفه.


 مثاللاحد معابد الهند الهراميه



اهرامات السودان والنوبة ...


هي اهرامات مصرية , تم بنائها عن طريق الأسر الحاكمة للسودان. حيث ان بعد اجتياح الهكسوس شمال مصر , انسحبت الاسرة الحاكمه للجنوب و ضمت النوبه اليها واصبحت جزئ من مصر , وعند تحرير الشمال علي يد احمس , استقل النوبيين مرة اخره بالحكم و اسسوا مملكة " كوش ", ويمكن ان تراى داخل هذه الاهرامات  جميع الصور علي الجدران و المومياوات من اصحاب البشرة السمراء فقط. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يوجد اهرامات في اندونسيا و الهند و الصين , ولكنها ليس اهرامات بمعني التصميم الهرمي المعروف في اهرامات مصر او المكسيك ,,,انما هي ابنيه مدرجة كانت تستخدم في الزراعه او ك معابد . 
وكما يوجد هرم في ايطاليا يسمي هرم سيستيوس, ولكنه ماخوذ من الاهرامات المصرية , حيث تم بنائه بعد احتلال الرومان لمصر.


Written by: Mohamed ElMously
#M_Elmously
#TRex_Magazine

التعليقات
0 التعليقات