بالونة Pi Network

بالونة Pi Network

أنتشر عالسوشيال ميديا مؤخرا دعوات من أشخاص كثيرين لتحميل برنامج أسمه Pi Network و أنه ازاي عن طريق الأبليكيشن البسيط ده تقدر تعمل تعدين لعملة رقمية جديدة أسمها Pi  وتبقي من أصحاب الملايين و تلحق بركب أغنياء العملات الرقمية بدون أي مجهود و بموبايلك بس تقدر تعمل تعدين لعملة رقمية زي عملة البيتكوين المشهورة اللي كنا اتكلمنا عنها قبل كده و انها ازاي قدرت تحقق ثروة كبيرة لأوائل الناس اللي أهتموا بيها و عرفوا يستغلوا مواردهم للكسب من ورائها.
مبدايا نحب نوضح أن طرق الثراء السريع معروفة و أغلبها شمال (مخدرات و سلاح  .....الخ) و ليها أضرارها و عواقبها دينيا و دنيويا و أخلاقيا, ففكرة أن حاجة تجيب فلوس كثير من غير تعب ديه ده عبث و لعب بأحلام الناس خصوصا في الظروف الصعبة اللي أحنا فيها ديه. 
بس زي ما اتعودنا معاكوا دائما أحنا بنحب نفهم, بنمسك الحاجة نفصصها و نحللها عشان نبقي فاهمين أحنا بنقبل أو بنرفض ايه بالظبط, نبدأ كلامنا بشوية اسأله و نحاول ندورلها علي أجابات بالأستعانة بالمصادر اللي هتلاقيها في أخر الموضوع.


يعني أيه عملة؟

مبدأيا العملة اللي نعرفها في صورتها الورقية ده عبارة عن تعهد من مصدر العملة أيا كانت الجهة و بتكون حكومة عادتا أن انت تملك قيمة معينة من الذهب أو المعادن أو العملة الأجنبية (اللي بدورها بيكون ليها قيمة معينة في بلدها من الذهب أو المعادن) و لسهولة التعامل بدل ما تمشي بسرة من الدنانير الذهبية او السبائك هي بتديلك ورقة ضمان من عندها انك تملك شئ ذو قيمة معينة و عن طريق المقايضة بالورقة ديه تقدر تشتري أو تبيع.
يعني أيه عملة رقمية؟
بأختلاف الأحتياجات و ظهور متطلبات جديدة  غير الأكل و الشرب و الأقمشة ظهرت سلع محدش كان ممكن يصدق انها هيبقي قيمة في يوم من الايام حاجة من الحاجات ديه كانت البيانات أو الداتا بس مش الجيمز أو الافلام اللي عندك عالكمبيوتر مع أنك لو فكرت ليها قيمة برضه لكن ده مش موضوعنا,أحنا بنتكلم عن بيانات زي بتاعت الحسابات و التداول التجاري بين الناس او الجهات المختلفة
العملة الرقمية ديه قائمة علي البيانات ديه أكتسابك ليها مش لأنك بتملك أحتياطي ذهب أو غيره لا أمتلاكك ليها بيكون عن طريقتين أنك تعملها تعدين أو تشتريها بشكل مباشر من حد عمل عملية التعدين ديه.


يعني أيه تعدين؟

التعدين اللي نعرفه هو عملية أستخراج المعادن من باطن الأرض في صورته الرقمية هيبقي (معالجة بيانات) ديه المعادن النفيسة 
و استخدام قدرة الحاسوب بتاعك هو المقابل اللي انت بتقدمه عشان تحصل علي المعادن النفيسة الرقمية ديه
طب أيه نوع البيانات اللي بعالجها خواريزمات معقدة و مشفرة منها بيانات العملة نفسها و المستخدمين و عمليات التبادل التجاري اللي بتتم بينهم أيا كانت البيانات هي مقسمة و  مشفرة بحيث انها عملية مستحيل يقدر حد يتتبعها او يخترقها لأن مفيش سيرفر أو مكان معين ببتواجد فيه البيانات ديه.

أيه Pi Network و مين اللي عملها؟

برنامج و ألجوريزم الذكاء الأصطناعي الPi Network تم أبتكارها بواسطة فريق من 3 أشخاص من جامعة ستانفورد و هم
Dr. Nicolas Kokkalis - Head of Technology
Dr. Chengdiao Fan - Head of Product

Vincent McPhillip - Head of Community

وفقا لتعريفهم للبرنامج هو عملة رقمية جديدة وجدت عشان تتلافي مشاكل البيتكوين و تتيح للمستخدم العادي أنه يقدر يعمل عملية التعدين عن طريق تليفونه المحمول أو جهازة الشخصي وده اللي مبقاش متاح دلوقت مع عملة البيتكوين او مبقاش جايب همه أن صح التعبير.كل المطلوب منك تشغل الأبليكيشن علي التليفون تقدر تحمله من المصادر و تعمل ريفريش كل 24 ساعة مانوال عشان يضمن أنك شخص مش بوت.
المفروض أن عملية التعدين بدأت من عدة شهور و هتتوقف تماما في شهر أغسطس كمرحلة أولي
قيمة العملة حاليا صفر و ده هم موضحينه تماما أن أيا كان عدد الPi اللي أنت قدرت تجمعه لحد دلوقت هو ميسواش أي حاجة و مش هيبقي ليه قيمة لحد ما تتوقف عملية التعدين و يتم تقيمه في شهر أغسطس.


أيه الفرق بين Pi و Bitcoin؟

هنعمل مقارنة سريعة كده باللي نعرفه و مش مزايا و عيوب فروق بس
- الPi تم أطلاقها بواسطة أشخاص معروفين البيتكوين لا
-الPi تقدر تعمل تعدين علي الموبايل او أي جهاز أيا كانت أمكانياته طالما متوصل بالنت , البيتكوين محتاج جهاز فشيخ
-الPi بتسجل فيها برقم تليفونك أو اكونت الفيسبوك و ده غريب بالنسبة لعملة رقمية  بالصورة اللي اتعودنا عليها علي عكس البيتكوين اللي هويتك فيها مجهولة بالكامل أنت مجرد رقم
-الPi قيمتها صفر حالياو حتي مرحلة نهاية التعدين , البيتكوين قيمته 9544 $ تقريبا وقت كتابة السطر ده
-الPi محددة وقت معين لنهاية التعدين بينما البيتكوين محددة نهاية التعدين بعدد وحدات و هو 21000000 وحدة تم تعدين 18000000 وحدة تقريبا حتي الان
-الPi بتقل قيمة التعدين وقت مقابل الPi مع مرور الوقت يعني كل ما نقرب من معاد وقف التعدين للرحلة اللي احنا فيها دلوقت بتقل قيمة Pi/hr كل ما يكثر عدد اللي بيعملوا تعدين أو ال Pioneers زي ما بيسموهم بتقل قيمة الPi/hr علي الكل
ال Bitcoin/hr بيحددها قوة الأجهزة المشاركة في عملية التعدين و الأقوي هو اللي بياخد نصيب الأسد
-لو أفتكرت حاجة تانية هكتبها

ايه هي المخاوف االلي حذر الخبراء منها؟

-أن بعد كل الوقت اللي هتضيعه في التعدين تطلع العملة فشنك و نصباية لأنهم ببساطة لا هم وعدوك بحاجة ولا ملزمين ناحيتك بأي قيمة لل Pi اللي أنت عملتله تعدين
-خبراء امنين حذروا ان أنت بتديهم المفتاح لسرقة بياناتك عن حب أنت مديهم رقم موبايلك أو أكونت الفيسبوك بتاعك غير صلاحيات الدخول اللي بيطلبها أي أبليكيشن زي الحصول علي سجل الهاتف مثلا. البيانات ديه ممكن يتم أستخدامها في بيعها لقنوات تسويقية أو الأسوء التأثير و التلاعب بالرأي العام و الأنتخابات زي ما حصل في أمريكا مع الفيسبوك.
-أنك تهلك الجهاز بتاعك و يسخن منك أو تسحب أنترنت كتير و ده نفاه القائمين علي العملة لأنهم كانوا عايزين العملة تبقي صديقة للبيئة مبتستهلكش طاقة عالية زي البيتكوين و اللي جربوا الموضوع لحد دلوقت من الخبار بيقولوا انه أستهلاكه لطاقة الجهاز و الانترنت معتدل جدا زي اي تطبيق (تحت التجربة الشخصية)
-مؤخرا بدأ يظهر أعلانات علي الأبليكيشن و ده غريب شوية من وجهة نظري لأن أيا كانت أرباح الاعلانات مقابل المستقبل الواعد اللي هم شايفينه للعملة بيحط علامات أستفهام شوية ليه تحط أعلانات في مرحلة بدري قوي كده ولا انت شايف انها مش هتجيب همها فبتلم أي أرباح و خلاص؟!!!


طب أنا عايز أجرب!

هو أنا مفيش طريقة أقدر اجرب بيها من غير ما أدخل نفسي في مخاطرة مش يمكن تظبط و نعوم علي وش الفتة؟!!
مبدايا بلاش ده اللي حذر منه كل الخبراء لأنه بنسبة كبيرة هيطلع نصباية أو مش هيجيب همه عالأقل و مش هيحققلك الثراء اللي بتحلم بيه يعني مش هتبقي الوحدة ب500$ او 800$ زي ما الناس اللي بتسوق للموضوع بترزع
-رقم واحد لو خايف علي بياناتك متعملش تعدين من الجهاز الاصلي بتاعك اللي عليه صورك و حساباتك أو أيا كان الداتا اللي ممكن تخاف عليها شوف أي موبايل قديم أيا كانت قدراته مش هتفرق.
-أختار تسجل برقم التليفون مش بالفيسبوك
-متستعملش الأبليكيشن من SimCard بتستخدمه كتير
-مينفعش الشخص الواحد يكون ليه أكتر من أكونت بيعمل بيه تعدين بس بيسمحلك بحاجة أسمها Secure Circle دايرة معارف وجودكوا مع بعض او تحت بعض و استخدامكم لكود بعض في التسجيل بيعلي قوة التعدين.

أحنا قررنا نخوض التجربة من باب المغامرة و ده الكود بتاعنا trexhunterx.
و ديه كل المعلومات اللي وصلنالها لحد دلوقت و هنشارككم نتيجة تجاربنا في الأيام اللي جاية و نحاول نصحح لو فيه حاجة غلط او نضيف معلومات جديدة.

تحديث 1: بعد التجربة لمدة أسبوع (جهاز متفرغ خصيصا للتجربة)

-أستهلاك النت قليل جدا لاول أسبوع
-الجهاز مبيسخنش زي ما الناس أدعت 
-البطارية قعدت اسبوع تقريبا بدون أستخدام التليفون الا للغرض ده
-مطلبش صلاحية الدخول غير لجهات الأتصال لما طلبت انه يدور مين أعرفه بيستخدمها و ده طبيعي و من حقك ترفض
-ممكن تقفل عرض الاعلانات علي الابليكيشن لو حابب وفقا لموقعهم بيقولوا ان ده لدعمهم لو انت عايز 
-بعد 3 جلسات تعدين (3 أيام) بتقدر تبقي Contributer و ده ممكن نتكلم عنه وقت تاني
-بيعرض عليك أنك تنزل ابليكيشن تاني علي الكمبيوتر الشخص و تبقي حاجة أسمها Node (بلاش ألا لو عندك جهاز مبتستخدموش و ديه لسه مجربتهاش)
-ال Contributer و ال Node بيعلوا قدرتك علي التعدين بس في المقابل بتديهم سماحية الوصول لجهات الأتصال بتاعتك و جهاز الكمبيوتر الشخصي.
-هيتم التحديث لو في أي معلومات جديدة

Written by:Amr Khaled /T.Rex 
#TRex_Magazine
#AK_TRex
المصادر:Bitcoin

التعليقات
0 التعليقات