كرامبوس Krampus قرين سانتا المرعب

كرامبوس قرين سانتا المرعب

أحبائنا المستمعين تتمسوا بكل خير أتكلمنا الأسبوع اللي جاي عن سانتا أو بابا نويل و واضح أن فيه ناس كتير شايله منه و عندهم عقد كتير منذ الطفولة و فيه شبه اجماع أنه بيحلقلهم و مبيجبش حاجة عدلة غير شوية خوازيق كل سنة عشان كده قررت أجبلهم حد تاني بمكن يقتنعوا و يعرفوا قيمة الراجل الابيضاني الكيوت البركة ده. ألتفوا معايا حول نيران المدافئ المشتعلة في ليالي الشتاء القارصة.
حنتكلم النهاردة عن كرامبوس... ( صوت رياح خافت مع شباك بيترزع فجأة و صوت رعد مدوي مع أضاءة مبهرة)
متخافوش كرامبوس اللهم احفظنا عبارة عن شيطان قادم من قعر الجحيم عنده قرون و انياب طويلة و حادة و عملاق شديد القوة و العنف و بيمشي علي رجلين معزة ( جومي بينا نمشي) استني رايح فين محدش بيهرب من كرامبوس اللي بيجي في فترة أعياد الميلاد و و زي ما سانتا بيكافئ الأطفال اللي أحسنت التصرف كرامبوس بيعاقب اللي أساؤوا التصرف أو قالوا كلام وحش علي سانتا عارفكوا واحد واحد و حيجيلكوا (صوت رعد و أضاءة مبهرة)..

كارمبوس بيغطي جسمه شعر أسود و بقي معاه كرباج و سلاسل كبيرة عشان يقيد بيها الأشخاص اللي أساؤوا التصرف خلال السنة اللي فاتت بيجيبهم من دفا سرايرهم وهم نايمين و يرميهم في الثلج وسط الساقعة متكتفين بالسلاسل و يقعد يضرب فيهم بالكرابيج و العصيان اللي معاه و ياخد لعبهم و موبايلتهم ويكسرها و فيه أشاعة أنه بخلص الباقة كمان و لو كانوا مشاكسين و سلوكهم وحش بزيادة بياخدهم معاه و بيرجع بيهم العالم السفلي تاني عشان ياكلهم لحد الكريسماس الجي..... ( صوت رياح خافته). 
ايه هي أصول قصة أسطورة كرامبوس بقي؟!
ظهرت شخصية كرامبس في نفس وقت ظهور و أنتشار سانتا تقريبا و مصدر الكلمة نفسها Krampus جي من الكلمة الألمانية Krampen و معناها مخالب أصل الأسطورة بيقول أن كرامبس هو أبن Hel البنت الأصغر للسلالة الأولي للشيطان حاكمة عالم الموتي ووفقا للأساطير الأغريقية بيتشارك و بيتمتع بكل قوي الشيطان الشريرة.

لاقت شخصية كرامبوس رواج وسط الفلاحين و البسطاء في وسط أوروبا بسبب أنها كانت بتناقض شخصية سانتا فكانوا بيستخدموها في تقويم سلوك أطفالهم عملا بمبدأ الثواب و العقاب غير أن وفقا لعلماء علم النفس الأنسان بيحتاج أنه يخلق في مخيلته صور مرعبة للتطوير غريزة البقاء زي الحيوانات اللي بيخليها حذرة و بيدعم أستمرار بقائها هو خوفها من أنها تتاكل من شئ ما. عشان كده الأنسان في كل الأساطير حتي الشعبية منها زي عندنا ابو رجل مسلوخة و البركة و العافية و السلعوة و أمنا الغولة حتلاقي أنها في الاول و في الأخر بتزود حذر الأطفال من أفعال أو أماكن معينة ممكن تأذيهم مع أن علوم التربية الحديثة بتقول أن ده تخلف يعني.




بالرغم من منع أستخدام كرامبوس كايقونة و مظهر من مظاهر الأحتفال بأعياد الميلاد و العام الجديد في فترة الحرب العالمية الأولي و الثانية ألا أن مؤخرا رجعت الأحتفلات بالتدريج حتي أن مواكب الأحتفال بالكريسماس لا تكاد تخلو من شخصية كرامبس كمظهر من مظاهر الفلكور و الأحتفال. حتي ان في بعض الدول بيتنكر فيها المراهقين في زي كرامبوس و بجروا ورا الأطفال في الشوارع كنوع من المزاح و التسلية. حتي أن هوليوود بدأت تستهلك الفكرة و نزلت أفلام رعب عن الشخصية زي Krampus 2015.


( صوت رياح خافته). مش سامع صوت الناس اللي مبتحبش سانتا يعني روحتوا فين يا أشباح؟!
عمتا كل سنة و أنتوا طيبين و هابي نيو يير و يا رب 2018 تكون مليانة ليكوا و لينا بالخير و السعادة و كل سنة و كل أخوتنا المسيحيين طيبين بمناسبة أعيادهم.
Written by: Amr Khaled - T.Rex
#AK_TRex
#TRex_Magazine

التعليقات
0 التعليقات